Analizując nasz udział w kampaniach reklamowych cieszących się największym sukcesem, stworzyliśmy listy mocnych i słabych stron przekazów marketingowych.
Dobra reklama – czyli jaka
Kreatorzy haseł reklamowych i graficy prześcigają się w pomysłach, by choć na chwilę zatrzymać przechodnia i zwrócić jego uwagę na jakiś produkt czy usługę. Które koncepcję są najskuteczniejsze? Przedstawiamy zestawienie efektywnych i efektownych trików reklamowych.
Dobre reklamy to takie, które:
- bazują na błyskotliwym pomyśle – zaskakują; powodują, że odbiorcy z uznaniem potakują głowami wyrażając uznanie dla idei, na której oparty jest przekaz; widząc tego typu kreacje mamy ochotę zakrzyknąć „tego jeszcze nie było!”;
- angażują emocje odbiorców – poruszają, przywołują na myśl dawne wspomnienia, budzą śmiech, nostalgię, wzruszenie;
- są mądre – uznajemy, że coś zostało powiedziane, czy pokazane bardzo trafnie, inteligentnie, kompleksowo; niektóre reklamy, jak dziadek, opowiadający pouczającą bajkę, pokazują świat w wyjątkowy sposób, ukazując ważne prawdy życiowe;
- nasuwają pozytywne skojarzenia – sprawiają, że reklamowany produkt zaczyna nam się kojarzyć z przyjemnością, życzliwością, radością;
- są szczere – po prostu nie kłamią;
- są odważne – ich twórcy nie boją się podjąć ryzyka; uderzają w delikatne punkty, bywają kontrowersyjne, czasem nawet nieco zuchwałe.
Czego agencje reklamowe powinny unikać
Zdarza się czasem, że pracownicy agencji reklamowych, chcąc stworzyć kreację zaskakującą, zapadającą w pamięć i zabawną – osiągają efekt zupełnie odwrotny. Na pewno spotkaliście się kiedyś w Białymstoku z banerem reklamowym, ulotką czy naklejką na samochodzie, które nasunęły Wam negatywne skojarzenia, wydały się obraźliwe czy tandetne. Przyglądając się dokładnie tego typu kiepskim przekazom reklamowym, stworzyliśmy listę cech absolutnie niepożądanych.
Istota komunikatu
Złe komunikaty reklamowe to takie, które:
- są nieprawdziwe – przedstawiają rzeczywistość zakłamaną, a produkt czy usługę charakteryzują w sposób daleki od prawdy;
- nasuwają negatywne skojarzenia – hasło „nieważne jak, byle by mówili” przestało obowiązywać; negatywny oddźwięk, jaki niesie przekaz reklamowy , może narobić więcej szkody niż pożytku;
- są niejasne – czasem zdarza się, że przyglądając się jakiemuś banerowi czy reklamie telewizyjnej, nie możemy ich pojąć; nieczytelna i mętna informacja na pewno nie skłoni nas do zakupu bądź skorzystania z usługi;
- zawierają obraźliwe treści – czyli uderzające w inne grupy społeczne;
- są nudne – przechodzimy obok nich obojętnie, niemal ich nie zauważając; mogły by w zasadzie nie istnieć – i tak nie przynoszą zamierzonych efektów.
By reklama spełniała określone funkcje – czyli przyczyniała się do wzrostu sprzedaży – musi być błyskotliwa, pozytywna, mądra, szczera i odważna. Jeśli dany produkt czy usługa zostaną przedstawione w taki właśnie sposób – sukces jest gwarantowany.