Poligrafia jest dziedziną techniki, zajmującą się wszystkimi procesami z zakresu projektowania, tworzenia i reprodukowania druków. Dziś ma ona wymiar przemysłowy, który nieustannie się rozwija. Na całość tej branży produkcyjnej składa się zarówno przygotowywanie form drukowej dla tekstów, jak i rysunków. Poligrafia to także powielanie tych wzorców po to, aby móc efektywniej docierać do większej liczby konsumentów.
Produkcja poligraficzna – kompendium wiedzy
Poligrafię, podobnie jak inne dziedziny produkcyjne, określa się na podstawie używanej technologii, wyrobów oraz związków z pozostałymi obszarami gospodarki. Tempo rozwoju poszczególnych metod poligraficznych sprzyja powstawaniu związanego z nimi specjalistycznego nazewnictwa.
To właśnie na jego podstawie można wyodrębnić kolejne etapy wytwarzania druku:
- opracowanie oryginalnej pracy z użyciem programu graficznego. Mowa tutaj np. o projektowaniu ulotek lub banerów reklamowych w formie cyfrowej;
- utworzenie formy drukowej, która umożliwi przeniesienie cyfrowego projektu na tzw. podłoże drukowe;
- wykonanie transferu farby drukarskiej na podłoże drukowe. W tym celu wykorzystuje się rozmaite formy drukowe;
- opcjonalnie można podjąć się uszlachetniania druku. Prestiżowe studio reklamy powinno uwzględniać tę czynność w produkcji;
- wdrożenie w życie wszelkich procesów introligatorskich, w tym również stworzenia oprawy dla wydrukowanego materiału.
W słownictwie związanym z poligrafią dość często pojawia się termin „podłoże drukowe”. Jest ono niczym innym, jak materiałem, na który nadrukowywana jest dana grafika lub tekst. Najpopularniejszym nośnikiem druku jest papier, ale nie oznacza to, że tworzywa sztuczne nie nadają się do tego procesu.
Zadrukowywać można także folie, produkty wykonane z ceramiki oraz wiele innych surowców.
Poligrafia a kampania reklamowa
Choć na co dzień nie zwracamy na to uwagi, to każdego dnia spotykamy się z przykładami prac poligrafów. Wszystko to za sprawą m.in. druku wielkoformatowego, który jest wszechobecny w naszym życiu.
Oklejanie samochodów firmowym logo, banery reklamowe, czy też ulotki, stanowią jedne z najlepszych sposobów dotarcia do masowych odbiorów.
Wynika z tego, że przedsiębiorcy chcący zyskać jak największą liczbę potencjalnych klientów, nie powinni oszczędzać na reklamowaniu swojej działalności. To właśnie w tym miejscu przychodzi im z pomocą poligrafia.
Wykorzystując przestrzeń publiczną ku promowaniu swoich usług, można zyskać naprawdę wiele. Konsumenci wciąż zwracają większą uwagę na treści docierające do nich w realnym świecie niż te znajdujące się w wirtualnej rzeczywistości. Dlatego też wręczenie komuś ulotki, gdy ten przechadza się przez centrum miasta, ma zdecydowanie wyższy potencjał, od reklam np. w sieciach społecznościowych. Oczywiście nie oznacza to, że to drugie powinno być zupełnie ignorowane. Sekretem udanej kampanii reklamowej jest zachowanie balansu pomiędzy obiema formami promocji.
Poligrafia w Idea Print
Poligrafia jest dziedziną, w której pracujemy od dawna. W tym czasie udało nam się poznać wiele technik, pozwalających na profesjonalną realizację zleceń. Nasza siedziba – Idea Print znajduje się w Białymstoku, gdzie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.