Logo to pierwszy element składowy szeroko rozumianej identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Marka nie może bez niego istnieć.
Po co Ci właściwie logo?
Żyjemy w czasach, w których obrazy stają się głównym nośnikiem informacji. Kultura wizualna wydaje się znacznie wyprzedzać tę pisaną. Dlatego tak ważne stają się symbole graficzne – także w biznesie. Znaki firmowe wpływają na to, jak przedsiębiorstwo postrzegane jest przez aktualnych i tych potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych.
Może świadczyć o doświadczeniu lub nowoczesności; o poszanowaniu tradycji bądź innowacyjności; o wartościach wyznawanych przez firmę i o tym, w jaki sposób funkcjonuje.
Logo to graficzna nazwa firmy. Wzbudza skojarzenia, porusza emocje, wyprzedza myśli.
Dobra marka – dobry produkt
Dobre logo to dobra firma? Niekoniecznie. Ale prosty, ponadczasowy i oryginalny znak firmowy narzuca niejako pozytywną ocenę przedsiębiorstwa na starcie. By ów symbol sprawdzał się jako podstawowy element identyfikacji wizualnej, z którym konkretny podmiot gospodarczy mógłby się z powodzeniem utożsamiać, musi spełniać określone cechy.
Skuteczne logo – to znaczy takie, które zachęca, wyróżnia daną firmę na tle konkurencji i po prostu się podoba, musi być:
- tworzone z myślą o konkretnej grupie odbiorców; inaczej musi wyglądać znak firmowy sklepu z artykułami dla małych dzieci, inaczej zaś banku; ogólny wygląd należy bowiem dostosować do grupy docelowej; zawsze trzeba wziąć pod uwagę, kto korzysta z usług firmy: dzieci, dorośli, biznesmeni czy osoby starsze;
- nawiązaniem do czegoś, wywoływać skojarzenia; logo, które niewiele mówi, nic nie symbolizuje, nie realizuje żadnych celów, nie jest użyteczne; musi bowiem spełniać wcześniej założone funkcje, w pośredni sposób o czymś informować;
- oryginalne; a nie takie samo jak znak sąsiedniej firmy, największego rywala w branży, czy ulubionego sklepu; jeśli logo nie wyróżnia się spośród tysięcy innych form graficznych, to znaczy, że trzeba stworzyć je na nowo;
- proste; zbyt rozbudowane grafiki, długie hasła reklamowe widniejące pod kolorowymi obrazkami, ujęcie w jednym miejscu różnych cech danego przedsiębiorstwa, a do tego jeszcze jednoczesne korzystanie z kilku rodzaju czcionek wróży katastrofę; logo musi być proste, bo z prostych obrazów łatwo wyczytać intencje nadawcy;
- ponadczasowe i uniwersalne; jeżeli kiedyś konkretne logo było czytelne, a dziś już nie – jest słabe; jeżeli kiedyś się podobało, a dziś już nie – także jest słabe; jeżeli kiedyś klienci kojarzyli je z czymś konkretnym, a dziś już nie – również nic z tego; nie można często zmieniać znaku firmowego, bo wówczas ów znak nie będzie reprezentacją przedsiębiorstwa, tylko zwykłą grafiką.
Jak wygląda praca nad stworzeniem logo w firmach reklamowych?
Logo to często prosty symbol, wydawać by się więc mogło, że powstaje szybko, a jego wykonanie jest proste. Nic bardziej mylnego. Ze względu na fakt, iż znak firmowy pełni wiele różnorodnych funkcji i musi cechować się wszystkimi przymiotami wymienionymi powyżej, proces jego tworzenia często jest długotrwały, wymaga gruntownego poznania konkretnej firmy, jej konkurencji i ogólnie – branży.
Korzystaj z pomysłów Idea Print Białystok
Niezbędna jest ogromna wiedza i doświadczenie, spore umiejętności graficzne, innowacyjność, zdolność kompleksowego myślenia, pomysłowość, miłość do kultury i sztuki, niebanalność, precyzja, poczucie estetyki – czyli wszystkie cechy, jakie posiadają pracownicy naszego studia reklamy w Białymstoku.